Nádech, výdech, nádech výdech…

Zní to jednoduše? Ukazuje se, že tak jednoduché to zase vždy není. Spousta lidí při cvičení či jiné fyzické aktivitě nedýchá správně a zapomíná si dýchání hlídat. Přitom správné dýchání je naprosto klíčové ke správnému provedení celého tréninku.

Povzbuzující kyslík

Při každém nádechu se vzduch načerpává do plicních sklípků. Právě z nich je kyslík dodáván do červených krvinek a oxid uhličitý společně s krví dopravován zpět do vzduchu v plicních sklípcích. Až se krev obohatí kyslíkem, proudí k srdci a poté distribuuje kyslík do celého těla, dochází k výdechu oxidu uhličitého. Aby svaly mohly pracovat, potřebují dostávat kyslík v pravidelných intervalech a ve stejných množstvích. Právě proto je správné dýchání tak důležité při každé návštěvě posilovny či tělocvičny.

Důležitá je technika

Každý druh fyzické aktivity a každá forma tréninku vyžaduje trochu jinou techniku dýchání. Při aerobních cvičeních, jako jsou běh či jízda na kole, musí být tempo dechu co nejpravidelnější. Abyste si to ulehčili, přizpůsobte rytmus nádechů a výdechů vaším krokům nebo otáčení pedálů. Poněkud jiná je situace u cvičení s vysokou intenzitou, jako jsou intervaly nebo GRIT. Při těchto cvičeních snadno ztratíte dech v plicích nebo se dostaví chvilková dušnost. Proto je důležité, abyste v přestávkách mezi cviky obnovili pravidelné dýchání a vyplnili vzduchem celé plíce.

Dýchání z plných plic, s využitím celého mezižeberního prostoru, pomůže vašim svalům nabrat síly na další sérii cviků. Správné dýchání je stejně důležité také při silovém tréninku. Každý výdech musí být doprovázen zatnutím svalů a vrcholem fyzického úsilí, zatímco nádech by mělo provázet uvolnění. Pamatujte také, že zadržování dechu (byť to může být dobré pro stabilitu) zvyšuje krevní tlak a může znesnadňovat návrat krve do srdce. Každý, kdo cvičí, proto musí pamatovat na správné dýchání, pozorovat a poslouchat signály vysílané organizmem a vědomě rozvíjet a zlepšovat techniky dýchání.

Photo by Nine Köpfer on Unsplash