Doby, kdy lidé chodili pravidelně do veřejných bazénů, jsou téměř pryč. S výjimkou pár zarytých plavců, už jenom málokoho napadne vzít v plavky a dát si pár bazénů. Je to možná z naší pohodlnosti, možná považujeme plavání za takovou menší zbytečnost pro naši kondici. Pravdou ale je, že plavání může sloužit jako kompenzace těla po náročném fyzickém výkonu a relax v jednom.

V našich klubech Form Factory Premium Karlín a Harfa pro naše zákazníky máme bazén k dispozici. A kdy je dobré do něj skočit? Určitě ne před výkonem. „Než jde člověk do bazénu, musí si ujasnit, jestli se chce skutečně soustředit jenom na plavání anebo jestli chce bazén použít jako doplněk ke cvičení. V druhém případě nemá moc smysl chodit do bazénu před fyzickým tréninkem. Plavání je pohyb jako každý jiný, a proto může rychle dojít k únavě svalů,” vysvětluje fitness trenér. Otázkou tedy je – kdy do bazén a na jak dlouho? Rozhodně po fyzické aktivitě, kdy cítíte, že vaše tělo potřebuje určitou regeneraci. Při bolesti kloubů a zad je plavání nejvhodnější. To samé platí, když potřebujeme trénovat dech, který nám při sportu dochází. Rozhodně se vyplatí jít do bazénu po běhu na pásu nebo delším aerobním cvičení, jako je třeba zumba nebo tanec. Díky plavání totiž posílíme i horní půlku těla, kterou při běhu často zanedbáváme, a tak si vyrovnáme určitou disbalanci. Po konci tréninku si proto klidně dejte ještě patnáct až dvacet minut v bazénu.

Bazén Premium Harfa
Bazén Premium Harfa

Relax i posilovna

Pokud chcete však trénovat samotnou techniku plavání a měřit delší výdrž, určitě se vyplatí jít na plavecký bazén samostatně. Nic se ale nemá přehánět. „Pokud nejste na plavání zvyklí, nesmíte si ze začátku napálit dvacet bazénů. Nezdá se to, ale je to záběr na celé tělo. Deset bohatě stačí tak akorát na protažení a posílení,” popisuje trenér. A jaké styly plavání jsou pro nás nejvhodnější? Záleží na oblasti těla, na kterou se chceme soustředit. Pro uvolnění páteře a zad se doporučuje plavat na znak, klasická prsa však odborníci nedoporučují příliš dlouho plavat s hlavou nad vodou. Tato pozice je totiž velmi namáhavá pro krční páteř, a tak je dobré styly střídat, popřípadě vydechovat i pod vodou. Dámy, vím, že si nechcete namočit účes, ale upřímně – po hodince ve fitku to stejně bývá většinou potřeba. Navíc právě touto technikou si zlepšujeme zmiňovaný dech.

No, a pokud by vás plavání chytlo, pak je také dobré zmínit, že se jím velice dobře hubne. Zátěž je totiž rozložená rovnoměrně a námaha jde tak do celého těla. Za jednu hodinu plavání se dá zhubnout až 680 kcal. Takže až příště půjdete do fitka, vezměte si plavky! Dominika O.