Dlouho jsem hledala dietu, která by pro mě nepředstavovala utrpení. Rozumějte – slovem dieta nemyslím bezprostřední odepírání všeho, co je dobré. Spíš jsem hledala nějaký jídelníček, který by mi prostě vyhovoval. Necítila jsem se dobře a necítila jsem se dobře, ani když jsem skoro každý den cvičila. Kvůli pozdním návratům z práce jsem také pozdě jedla a mezi jednotlivými chody jsem dělala příliš velké pauzy. Samozřejmě pak i hubnutí šlo velice pomalu a já začínala mít depresi z blížící se plavkové sezony.

Pak jsem objevila kuchařku nazvanou 160 gramů sacharidů od maďarské autorky Krisztiny Vrábel. Nikdy mě nenapadlo, že by mi pravidelné stravování mohlo přinést nějaké znatelné výsledky. Když se řeklo dieta, představovala jsem si spíš hladovění než doplnění svého jídelníčku o další čtyři chody. Ale pravdou je, že trik je naprosto jednoduchý – jíst pravidelně po třech hodinách pět zdravých jídel denně včetně svačin a to všechno nacpat do 160 gramů sacharidů. Tak schválně – zkoušeli jste je někdy počítat? Zní to jako otrava, je ale fakt, že to zas až taková hrůza není. Na všech výrobcích je gramáž vždycky uvedena a na nebalené potraviny existují tabulky. Vtip je v tom nepřejídat se a nedovolit tělu, aby mělo vůbec hlad. Energie z jídla jde pak do těla rovnoměrně, a tak se mi najednou přestalo stávat, že bych byla přejedená nebo nepříjemně nafouklá a podobně. Přestala jsem jíst sladké, prostě jsem přestala. Ne, že bych si nikdy už nedala nic sladkého, ale jenom ho nejím v takové míře. Když mám chuť na sladké, dám si třeba ovoce s nízkotučným tvarohem a víte co? Ono se to dá. Také jsem přestala sladit kafe – ani to není úplně na škodu, najednou jsem zjistila, že má ta káva skutečně i nějakou chuť.

Jak se cítit fit celý den

Když pomineme i to, že jsem přestala jíst nezdravé smažené věci, rychle jsem si na svůj rituál zdravých svačinek zvykla. Tuhle sacharidovou dietu jsem si upravila trochu po svém. Pořád se snažím vejít do 160 gramů, ale na rozdíl od autorky kuchařky jsem se nevzdala třeba brambor nebo rýže. A nedej bůh těstovin, to by mě zabilo. Jenom to zkrátka vyvažuji tak, aby nebylo každé jídlo kalorická bomba, ale aby se vzájemně doplňovalo.

Další důležitou změnou v mém jídelníčku bylo omezení pečiva. Rozdíl byl znát hodně rychle. Daleko lépe se mi cvičilo a celkově jsem se začala cítit tak nějak vyrovnaně. Zjistila jsem, že ke štíhlé postavě nedojdu díky hladovění, ale naopak díky pravidelné stravě, jakkoliv se to může zdát banální. Také jsem se jednoduše dokopala k tomu, že si každé ráno tu svačinu a snídani prostě připravím. Můj trenér mi navíc poradil malé tajemství – když se budete držet, můžete si jednou týdně dát klidně i nějakou tu dávku kalorií a nic se nestane.

Že je počítání sacharidů otrava? Věřte mi, za chvíli ani nepostřehnete, že vůbec nějaké počítáte a vyváženou stravu poznáte sami. Dominika O.