Že jste nikdy nevydrželi v sauně déle než pět minut a otužovat se vám zrovna nechce? Nevadí. I když pro mnohé může znamenat sauna utrpení ve vysokých teplotách, několik jednoduchých tipů vám ukáže, že to přeci jen není taková mučírna, jak se může zdát. Musím se přiznat, že dřív jsem saunu opravdu nezvládala. Po necelých dvou minutách jsem myslela, že umřu a znám lidi, kteří to tak mají do dneška. Také jsem vždy demonstrativně odmítala skákat do ochlazovacího bazénku s antarktickou teplotou. To u mě tedy bohužel přetrvává dodnes. Ale k cíli se člověk zpravidla prostě musí dopracovat. Proto si pojďme nejdřív říct, proč je sauna vlastně dobrá. Především k doplnění energie, což po náročném tréninku potřebujeme všichni. Saunování prokrvuje svalstvo, a tak pomáhá tělu se rychle zbavovat toxických látek. Svaly pak naopak rychleji obnoví látky, které při výkonu vydaly. Sauna je navíc dobrá pro funkci srdeční činnosti.

Po každém tréninku

A kdy je dobré saunu navštěvovat? Ideálně tak dvakrát až třikrát týdně po ukončení tréninku. To není ve fitness klubech Form Factory žádný problém. V našich klubech si můžete tento klasický relax dopřát po každém cvičení. Zvolit můžete ale i obrácenou variantu a saunu využít naopak jako rozehřání před výkonem. V takovém případě ale setrvejte v sauně nanejvýš pět minut. Není potřeba hned skákat do ledové vody, zpočátku postačí studená sprcha, své limity ale můžete neustále posouvat.   Takže sauna je pro tělo skvělá regenerace. Ale co když se vám špatně dýchá? Tento problém potkal i mě. Nejprve mi bylo doporučeno chodit do sauny na kratší etapy. Vydržela jsem vždy jenom pár minut, šla se ochladit a poté jsem zkusila další kolo. Lépe se vám také bude dýchat, když se posadíte v sauně dole – tedy co nejblíž rozehřátým kamnům. Horký vzduch se drží totiž nejvíc u stropu, a tak se vám aspoň trochu uleví. Mně nejvíc pomohl malý trik – v sauně vždy zavírám oči a snažím se zhluboka dýchat. Člověk se podvědomě uklidní a přestane zbytečně panikařit.  Při saunování se určitě vyplatí vyzkoušet různé ceremoniály. Některé si můžete udělat i sami a nepotřebujete k nim saunové mistry. Vezměte si s sebou vonný olej nebo masážní míček či kartáč. Kůže se poté lépe prokrvuje a dámy zajisté potěší, že saunování jim pomůže také v boji proti celulitidě. Opravdovou třešničkou je použít při saunování med nebo bílý jogurt – pleť je pak úžasně jemná a sem tam můžete i ujídat. Zkuste začít brát saunu jako součást svého cvičebního plánu a odcházejte z fitka odpočatí!   Dominika O.