„A my tloustneme a naše buchtičky se mění ve vdolečky. No a co s tím?“

Vánoce už velmi hlasitě klepou na dveře a fitness centra se pomaličku, ale jistě začínají vylidňovat. Je to hlavně způsobeno tím, že lidé už naplno řeší, co dají komu pod stromeček, kdy koho navštíví a na který z řady vánočních večírků zajdou. Firemní, středoškolský, vysokoškolský nebo snad ten s kamarády, s kterými kdysi trávili krásné chvíle u sportu? Možností je spousta. Pokud si to vezmeme z fitness pohledu a dáme vše dohromady, dostáváme smrtící koktejl, který se spolu s občasným spásáním jednohubek, chlebíčků a vánočního cukroví, mění v doslova zápalnou směs. Prosinec je podle mě tak celkově nejtěžší měsíc pro fyzickou kondici a postavu. Litry alkoholu mizí kdesi v našich útrobách, kila nezdravého jídla putují naší trávicí soustavou a tělo neví, co s touhle tsunami energie vlastně dělat. A tak ukládá a ukládá. A my tloustneme a naše buchtičky se mění ve vdolečky. No a co s tím?

Nejsem a asi ani nikdy nebudu úplným příznivcem kardio cvičení. Pásy, steppery, elypticaly i schodové simulátory mě normálně nechávají ledově klidným. Raději se totiž vždycky honím za míčem v kopačkách, teniskách nebo s raketou v ruce, a když k tomu alespoň 3x týdně zajdu do posilovny, cítím se prostě skvěle. Ale v prosinci je to jinak. I já si vezmu totiž sluchátka, zmáčknu na displeji tlačítko „START“ a s pohledem Rockyho spustím strojové tempo svého pohybu a spálím všechny hříchy z party z předchozího dne.

A co tedy radím?

Nenechávejte všechno na leden. Když už hřešíte, kompenzujete vždy druhý den nějakou cardio aktivitou. Spálíte přebytečnou energii, uděláte si místo ve svalech a v játrech, kam se tato energie obvykle ukládá. Z obecných statistik vyplývá, že tělo začíná pálit při vytrvalostní zátěži tuky někdy okolo 20. minuty výkonu. Počítejte, že po předchozím večírku se tento čas lehce prodlouží. Jako ideální dobu tak doporučuji čas okolo 45 minut konstantního výkonu. Hlídejte si svou tepovou frekvenci, abyste stihli okysličovat svaly. Obecně to poznáte tak, že i když se budete potit, stejně si budete moct povídat s kolegou vedle vás nebo si od plic zazpívat vaší oblíbenou písničku, která vám hraje do uší přes sluchátka. Efektivita pálení tuku se tak totiž rapidně zvyšuje. Jen pro jistotu, nemám na mysli ono zpívání. Pro zkušenější cvičence se jedná o aerobním zatížení v pásmu zátěže 2. Samozřejmě můžete jít i do posilovny nebo obě dvě aktivity kombinovat. V tomto případě ale rozhodně doporučuji svižnější trénink s kratšími pauzami, abyste byli v tempu.

A jaká je moje rada na konec?

Nenechávejte všechno až na leden a choďte cvičit pravidelně také v prosinci. Vyhnete se tak povolování pásku, ztrátě těžce nabyté fyzické kondice a několika hodinám trvajícího utrpení, kdy budete vaše tělo rozhýbávat po měsíci nic nedělání. Udělejte si prostě náskok.

 

Jakub Hrubeš

Autor: Jakub Hrubeš

Jakubovi je 31 let a pracuje u nás jako Area Fitness Manager. V oblasti fitness se pohybuje více než 12 let, když začínal jako osobní trenér. I v tuto chvíle ještě okrajově trénuje a je to vášnivý sportovec a filantrop. Většinu ho potkáte s dobrou náladou a úsměvem na tváři. Kromě toho, že má svůj blog Fit-styler.cz, tak od prosince 2018 píše také pro nás.: Jakub Hrubeš